Artículo de Prensa / Artist Review 2014

 
 

CRÍTICA A LA EXPOSICIÓN GALERIA MARIA COSTAFREDA ART MANAGEMENT MCAM

Mutación pictórica

 
 


PRESÈNCIES DISCONTÍNUES Galería MCAM

JUEVES, 4 DICIEMBRE 2014 AGENDA LA VANGUARDIA

MARINA ESCOBAR

Barcelona

Blancas paredes a juego con un blanco techo. Color plano de galería, inerte, liviano y en medio de tanta blancura un laberinto de colores: los grabados del artista Lázaro Ferré. Su obra es un enigma. Una metáfora en espiral que conforman sus grabados de pequeño formato. Son relieves atrapados en medio de la inmensidad monocromática de las paredes de la galería Maria Costafreda Art Management, que acoge su exposición Presències discontínues. Estamos ante la nueva producción de un artista cambiado: un Lázaro Ferré inmerso en una gran mutación pictórica. El infarto que sufrió en el 2012 le llevó a replantearse su estilo, a decidir evolucionar:    “He pasado por todo tipo de disciplinas artísticas y ahora mi trabajo bebe del street art”, especi­fica Lázaro Ferré. Influencias que se perciben en la exposición, que recoge un conjunto de 22 grabados acompañados de algunas de las planchas con las que se elaboraron. Un proceso de creación que el artista comparte con profesionales en la técnica del entintado: “Un entintador se encarga de dar el acabado en tinta a las plantillas que yo mismo creo”, matiza. El resultado es una obra que pretende ser una reflexión sobre la memoria humana, una especie de camino lineal y toda una poesía visual. “Memoria que se crea, que se descompone que se compone y juega”, versan las primeras frases de su trayecto pictórico. Lázaro Ferré, reconocido por haber expuesto algunas de sus obras en importantes galerías de arte como la Kreisler de Madrid, explica de Presències discontínues que se trata de un mundo ilusorio. Una rami­ficación del pensamiento, de la concepción del ser y, sobre todo, una selección.

Así como sucede en la propia memoria: sólo lo trascendental permanece.


 

Artist Reviews 2014

Review from his exhibition at MCAM Gallery in Barcelona from November 27, 2014  to January 8, 2015.


LA VANGUARDIA
Editor: Marina Escobar
Barcelona, December 4, 2014

Pictorial Mutation

by Marina Escobar

The artist Lazaro Ferré exhibits his 22 prints and plates, inspired by street art style, at the gallery María Costafreda Art Management (MCAM). An ensemble that aspires to be a whole reflection on individual memory. The exhibit, "Presències discontinues" can be visited until January 8th.

White walls matching with a white ceiling. Flat colour of a gallery, inert, light and in the middle of so much white, a labyrinth of colours: the prints by the artist Lazaro Ferré.

His work is an enigma. A metaphor in spiral that conforms his small format prints. They are reliefs trapped in the middle of a monochromatic immensity from the walls in the gallery María Costafreda Art Management, that welcomes his exhibit Presències discontinues.

We stand before the new production of a changed artist: a Ferré immersed in a great pictorial mutation.

The heart attack he suffered in 2012 brought him to rethink his style, to decide to evolve: "I have worked with all kinds of artistic disciplines and now my work feeds from street art", Ferré specifies.

Influences that are perceived in this exhibit that gathers an ensemble of 22 prints accompanied with some of the metal plates with which they were elaborated. A creative process that the artist shares with professionals of the ink technique. "An inker is in charge of giving the inked finish to the templates that I myself create", he explains. The result is a work that seeks to be a reflection on human memory, a sort of linear path and complete visual poetry. "Memory that is created, decomposed, composed and played with", state the first sentences of his visual trajectory.

Lázaro Ferré, known for having exhibited some of his works in important art galleries such as the Kreisler Gallery in Madrid, explains that Presències discontinues is about an illusory world. A branching of thought, of the conception of being, and above all a selection. Just how it happens with memory itself: only the transcendental remains.